Wednesday, 23 March 2011

Aku tak suka bila...???

Wah tajuk hari ini...bila aku tak suka....tak suka apa sebenarnya...banyak sebenarnya....semua orang dalam dunia ni ada benda yang mereka tak suka kan....Hari ini aku nak berkongsilah sikit tentang apa yang aku tak suka....mungkin ada yang dah tahu dan ada juga yang tak tahu....Tapi tak de kaitan dengan yang hidup dan yang mati..(ni sendiri-sendiri punya ok..)...jom kita sama-sama layannnn....

1: Mengumpat

Aku paling pantang,aku paling benciiiiiiiiiiiii kalau ada orang kutuk aku dari belakang...kalau rasa ada yang tak puas hati cakap depan-depan....aku kalau aku kenal sapa yang mengata aku tu memang aku wanted dari awal sampai habis....sebab orang yang macam ni aku memang tak boleh saba...jangan tengok aku ni pendiam je..aku ni slow senang-senang korang nak mengata aku...baru-baru ni aku dapat tahu ada lah hamba allah tu dia and the geng dia mengata aku....tapi tak pe aku saba lagi..tapi pah pada ni kalau aku dapat tau ada sapa-sapa mengata aku...aku tak akan teragak-agak 'engjar' korang semua...hahaha...Aku nak nasihatkan korang..korang tak payahlah nak mengata-ngata orang...kalau kita semua ni manusia yang perfect tak pe...setiap manusia ada kelebihan dan kekurangan masing-masing...korang kutuk-kutuk orang lain apa yang korang dapat...dosa tau x..tapi aku tak nak cakap lebih-lebihlah...kubur masing-masing nanti kena soal korang pandai-pandailah jawab k..

Mengumpat : Ibarat makan daging saudara sendiri....insaflah !!!


2: Menunggu Dan Di tunggu

Ni perkara yang aku tak suka menunggu dan di tunggu...Kalau setakat tunggu sekejap tu bolih kira lah ni kalu dah samapi tahap 2,3 jam memang aku tak suka....sapa yang suka menunggu dalam dunia ni..kalau ada memang hebatlah...aku tabik springlah....Di tunggu pun aku tak suka...bukan sebab apa...aku jadi tak selesa...yela...bayangkan kita tengah nak bersiap-siap..nak make uplah...nak pakai baju seme....tapi orang yang duk tunggu kita tu duk terlenggok je tengok kita..(tunggu dengan kebosanan....)jadi kita bersiap lama-lama pun tak selesa...nak-nak pula kalau orang pompuan bersiap memang lama....so memang aku tak suka...



3: Kedekut

Ni lagi contoh sifat manusia yang aku tak suka....kedekut ni dia mempunyai banyak perspektif...luas sangat...kedkut dari segi ilmu...pertolongan...DSB....Aku bukan mengungkitlah kan...tapi yela...masa dia nak minta pertolongan kita macam-macam dia wat...kita pun mesti tak sampai hati kan tengok kawan-kawan kita dalam kesusahan...aku pernahlah kena jugak....masa dia nak minta tolong aku..macam-macam dia pujuk aku...tapi alik-alik bila aku minta tolong dia macam-macam dia bagi alasan...bz lah apalah...hampeh lah kan...padahal aku minta tolong tu tak sampai 5 minit pun..aku nak suruh dia tolong aku angkat barang tuk letak dalam stor...tapi alik-alik dia kata dia bz...pah tu ada plak jenis kalau barang nak pinjam barang kita macam-macamlah pujuk kita ni sampai kita bagi dia....tapi bila kita nak pinjam barang dia...kedekut ya rabbi....ish2...manusia ni kan...mulut memang manis...benar kata Dr M manusia mudah lupa...

sekadar gambar hiasan


4: Di kongkong

Mesti kita stress kan bila apa yang kita nak buat orang tak bagi...nak wat tu tak bolih nak wat ni tak bolih...event mak ayah aku tak pernah sekat apa yang aku nak wat ...(tapi berbataslah....)...contohnya aku nak g mana-mana kena report lah...aku nak wat ni kena report jugak...arghhhh...aku stress....cuba kalau dia yang kena kongkong cam ne...baru tau....aku memang tak biasa di kongkong..sebab mak ayah aku sendiri tak pernah sekat apa yang aku nak wat...(maksud aku wat benda yang baiklah...) Kadang-kadang sampai satu tahap kita rasa tertekan dan mulalah gaduh kan...tu yang aku malas.,..sebab aku memang tak suka pada pergaduhan ni...So..janganlah kongkong hidup aku..understand???

sekadar gambar hiasan
5: Kurang ajar

Semua orang dalam dunia ni memang tak suka kan kalau orag kurang ajar kan???....macam tulah aku...aku paling pantang orang kurang ajar dengan aku...tak kiralah kurang ajar dari segi percakapan ke...perbuatan ke...asal aku nampak orang tu memang kurang dengan aku.....contohnya..kita tanya dia tentang sesuatu tapi dia balas dengan menengking...oooo....sakit ati ooo.....agak-agaklah kan...kita ni sama-sama manusia...ada batas-batas wesh....Kalau nak orang hormat kita..kita kena hormat orang dulu...baru orang akan respek kita....kalau kita ni memang dah jenis kurang ajar..jangan marahlah kalau orang kurang ajar ngn kita balik k..


Jadi tu 5 perkara yang aku tak suka kalau berlaku dalam hidup aku...

So,anda macam mana setiap orang ada perkara yang dorang tak suka kan??

Jadi,harap-harap kita dapat mencegahnya...

Sekian..Harap maklum.....

No comments:

Post a Comment